Welkom aan boord - Bienvenue a bord - Welcome on board

Parijs, de Eifeltoren
Tours-sur-Marne
Bourgondische geneugten
zicht vanaf Pont Canal
ook gasten kunnen zelf varen
afgemeerd in het groen
tunnel bij Chaumont

 

Marne, Champagne en Saône

klik op kaart voor vergrotingLangs deze route zijn vele mogelijkheden om te genieten van culinaire geneugten, kaas (Meaux), wijnen (vele champagne huizen langs de Marne) en ook meer naar het zuiden het goede Bourgondische leven.
Deze route biedt ruimschoots de mogelijkheid om stad en platteland te combineren, te fietsen of wandelen, te luieren of actief te zijn, kortom voor elk wat wils.

De tocht vanuit Parijs begint met de tocht door het Canal St. Martin, van noordelijk Parijs naar de Seine. Een scherpe daling met 4 dubbele sluizen gevolgd door 1,5 km ondergronds kanaal uitmondend in een sluis.
De reis gaat dan over de Seine naar het Oosten en na een paar kilometer linksaf de Marne op. Eerst nog een sluis met een korte tunnel en dan het bekende beeld van eerst veel voorsteden, dan een industriezone en daarna kilometers lang de wijnranken van de Champagne.
We komen langs Meaux, bekend om de Brie, maar ook vanwege de Slag om de Marne uit WO I.
Dan door naar Vitry-le-François, een middelgroot stadje waar 3 kanalen bij elkaar komen. Slaperig, erg Frans met een paar mooie pleinen met veel terrasjes.

Vanaf Vitry-le-François varen we het Canal entre Bourgogne et Champagne op. Dit is sinds een paar jaar de nieuwe naam voor het kanaal dat eerst heel prozaïsch het kanaal de la Marne à la Saône heette. De nieuwe naam moet meer toeristen trekken.

Het is een van de grotere routes die noord-zuid door Frankrijk gaan en het stijgt en daalt omdat dit kanaal het Langres plateau doorsnijdt.
Op die manier zijn er dan ook twee afwateringsgebieden in Frankrijk verbonden, het noordelijk deel dat naar de Atlantische oceaan stroomt en het zuidelijk deel dat naar de Middellandse Zee loost. Door dit soort knappe constructies worden er grote delen van Frankrijk met elkaar verbonden voor de scheepvaart. Sinds Vitry zijn we dan 240 meter gestegen en daarna weer 160 meter gedaald, vandaar de sluizen.
230 kilometer, 115 sluizen, een dozijn ponts canal en twee tunnels, waarvan de langste ruim 4800 meter.
Een pont canal is een aquaduct dat het kanaal over een rivier heen leidt, met soms grote hoogteverschillen.

De tocht is erg landelijk, geen grote steden en aan beide zijden een belangrijk wijngebied. De grootste steden zijn St Dizier en Chaumont.
Op het zuidelijkste punt van onze tocht, bij Pontailler s/Saône keren we de steven naar het noorden. We gaan weer een rivier op, inderdaad de Saône en later, in het verlengde, het Canal des Vosges. Aan het eind pakken we ook nog een stukje van de Moesel mee tot we bij Toul zijn.
We doen het nu dunnetjes over: 180 meter omhoog en 160 zakken.

De bovenloop van de Saône  staat bekend als één van de mooiere rivieren – meestal – traag meanderend door een zeer agrarisch gebied. We gaan naar het noorden, dus stroomopwaarts. Hoewel gekanaliseerd is dit echt een rivier, met een klein aantal sluizen, 1 tunnel en veel bochten.
Bij Corre houdt de rivier op en gaan we het Canal des Vosges in, dat de oude Romeinse droom van een verbinding tussen de Saône en de Moezel, heeft waargemaakt.
Dit is serieus werk omdat we het plateau (op een hoogte van 360 M) tussen de Moezel en de Saône moeten overbruggen met bijna honderd sluizen.
Pas aan de noordzijde, waar we de Moezel opvaren, is industriële activiteit te ontwaren.

We zijn inmiddels in de buurt van Nancy, een van de grotere steden van Frankrijk waar de Moezel als een spin in het water-web zit. We doen een klein stukje van de bovenloop totdat we bij Toul het verbindingskanaal tussen de Marne en de Rijn opvaren, naar het Westen.
Toul is een mooie stad, veel gotiek en een rijke geschiedenis die terug gaat tot het begin van onze jaartelling.
Toul is ook bekend om een belangrijke veldslag tussen twee kleinzoons van Karel de Grote in 612. De kathedraal is, naast de door Vauban in de 18e eeuw aangelegde verdedigingswerken, zeker een bezoek waard.

 

 

 

 

 

 

 

pijl naar de top