Welkom aan boord - Bienvenue a bord - Welcome on board

Parijs, Canal Saint Martin
Tours-sur-Marne
Canal Marne au Rhin, pont canal
smal maar breed genoeg
idillysche meerplek
Trap naar de bovenstad

 

Marne, Elzas en Lorraine-de route Choucroute (zuurkool)

Deze route zat in de planning voor 2014 maar dat is helaas niet gelukt en in 2015 zal het naar alle waarschijnlijkheid ook niet gebeuren. Zeker is wel dat we het op ons reislijstje houden en de Route Choucroute beslist een keer gaan varen.
De Artzvillier lift, zie hieronder, werkte weer in het voorjaar van 2014 maar is na een korte periode weer kapot gegaan. Er is nu sprake van dat er niet meer gerepareerd wordt, dat zou wel heel jammer zijn, wordt vervolgd.

klik op kaart voor vergrotingLangs deze route zijn vele mogelijkheden om te genieten van culinaire geneugten, kaas (Meaux), wijnen (vele champagne huizen langs de Marne) en natuurlijk onder andere de zuurkool in de Elzas, met een ruime keus uit Moezel- en Elzaswijnen. En in de Lorraine quiches en worst.
Deze route biedt ruimschoots de mogelijkheid om stad en platteland te combineren, te fietsen of wandelen, te luieren of actief te zijn, kortom voor elk wat wils.

Het rondje van Toul via Trier naar Toul, heet de Route Choucroute, de zuurkoolroute. We varen door een zeer afwisselend landschap, met daarnaast mooie steden als Metz, Thionville, Trier, Saarbrucken en Nancy. Een unieke tocht door Frankrijk, Luxemburg en Duitsland.

De tocht vanuit Parijs begint met de tocht door het Canal St. Martin, van noordelijk Parijs naar de Seine. Een scherpe daling met 4 dubbele sluizen gevolgd door 1,5 km ondergronds kanaal uitmondend in een sluis.
De reis gaat dan over de Seine naar het Oosten en na een paar kilometer linksaf de Marne op. Eerst nog een sluis met een korte tunnel en dan het bekende beeld van eerst veel voorsteden, dan een industriezone en daarna kilometers lang de wijnranken van de Champagne.
We komen langs Meaux, bekend om de Brie, maar ook vanwege de de Slag om de Marne uit WO I.
We komen uit bij Vitry-le-François, een middelgroot stadje waar 3 kanalen bij elkaar komen. Slaperig, erg Frans met een paar mooie pleinen met veel terrasjes. Vanaf hier wijkt de route af van de andereoptie die we hebben.

Vanaf Vitry varen we naar het oosten over het Canal de la Marne au Rhin dat onderweg nog een aantal waterwegen kruist, zoals de rivieren Aisne en de Maas. Tot aan Toul zijn we op een heel mooi kanaal, dat kronkelt door het landschap. Kleine dorpjes en een enkel stadje, zoals Bar-le-Duc. De oude bovenstad, te bereiken via trappen en smalle gangetjes, is een van de oudste en best bewaarde van Frankrijk. Hier zijn ook het hertogelijk paleis en de huizen van de edelen uit de 15e eeuw en later.
Ook Toul is bekend om zijn lange historie en een belangrijke veldslag tussen de kleinzoons van Karel de Grote in 612. De kathedraal is, naast de door Vauban in de 18e eeuw aangelegde verdedigingswerken, zeker een bezoek waard.

Na Toul verlaten we het kanaal voor de rivier de Moezel. Onze eerste echt grote stad sinds Parijs wordt Metz, 3000 jaar geschiedenis. Een stad die alles biedt, van Romeinse ruines en middeleeuwse kastelen tot het modernste openbaar vervoer. Dat alles gemengd met de Franse leefstijl.
Verder naar het Noorden verlaten we Frankrijk en bevaren we de Moezel als grensrivier tussen Luxemburg en Duitsland. We naderen de Eiffel als we de loop van de rivier volgen tot in Trier, waar de Moezel in de Saar stroomt.
Ook Trier, net zoals het hele gebied waar we doorheen varen is al duizenden jaren belangrijk in de strijd om de macht geweest, al van vóór onze jaartelling tot en met WO II.
Als we de Saar opvaren, naar het zuiden, gaan we door een schitterend landschap en bereiken na een tijdje Saarbrücken. De geschiedenis is hier overal aanwezig, zij het dat hier de industrialisatie een belangrijke factor was. Zo belangrijk dat grote delen van de stad in WO II door de RAF verwoest zijn en dat Frankrijk het hele gebied na 1945 jarenlang heeft geannexeerd om de kolenvoorraden te exploiteren als deel van de herstelbetalingen.

Wat zuidelijker is de bovenloop die niet bevaarbaar is, nu het Canal de Sarre, we zijn terug in Frankrijk in de Lorraine. Wat je met worst kúnt doen is hier gedaan, naast een rijke variatie van wat je met mirabelles kunt doen van taarten tot sterke drank. Ook de Quiche Lorraine komt hier vandaan.
We passeren ook Harskirchen dat, ondanks zijn naam en uiterlijk, een echte Franse plaats is, met een mooie plek om af te meren.
Voordat we weer op het Canal de Marne au Rhin komen, varen we nog een paar kilometer door een groot meer dat als spaarbekken dient voor de voeding van omliggende kanalen.

Op dit punt kunnen we de keuze maken om nog iets oostelijker te gaan naar Arzviller of meteen westwaards naar Troussey dat aan het begin van de (gekanaliseeerde) Maas ligt.
In Arzviller staat een schitterende scheepslift, waar je parallel aan de helling wordt geschut (het is een variant op liften alsStrépy-Thieu of Ronquières in Belgié). In 2013 ging de lift kapot. Als deze op tijd gerepareerd is kunnen we zelfs op en neer over hetPlan incliné de Arzviller, we weten nu nog niet wanneer de reparatie voltooid is.
Hoe dan ook, we gaan uiteindelijk weer richting westen waar we Nancy aandoen. Eens de hoofdstad van Lorraine waar Stanislasz, koning van Polen, ook de eigenaar van was. Het schitterende plein van de stad draagt zijn naam.

Dan nog een klein stukje en we zijn in Troussey vanwaar we via de Maas naar het Noorden kunnen. pijl naar de top