Welkom aan boord - Bienvenue a bord - Welcome on board

Charlottenburg
Aquaduct over de Elbe
Park Sanssouci Potsdam
Martin Luther King, Hannover
sluis bij Minden naar de Weser
KWAK
Mittelland kanaal
Muggelsee

 

Reisplannen voor 2017

De ervaring heeft ons geleerd dat we regelmatig onze plannen moesten aanpassen vanwege diverse redenen.
Kapotte sluizen of bruggen, te veel of juist te weinig water in het kanaal dat we willen bevaren, ingestorte oevers door overvloedige regenval of te sterke stroming om prettig te kunnen varen in een rivier als gevolg van regen of een tijdelijk vaarverbod voor lange schepen om er maar een paar te noemen.
We kunnen hier dus onze plannen beschrijven maar dat is geen garantie dat de reis dit jaar ook precies zo zal verlopen.

Vorig jaar zijn we grotendeels in Nederland gebleven. Het schip is nu weer helemaal gekeurd en ok bevonden. We hebben veel geklust, meer dan we oorspronkelijk van plan waren, maar konden dat in alle rust doen en toch ook genieten van het weer en leuke dingen. Het schip ziet er dan ook weer uit om door een ringetje te halen.
Hoe leuk ook om een keer in de buurt te blijven, nu kriebelt het toch wel om weer eens echt lekker te varen en we gaan dan ook dit jaar naar Duitsland.

In de nasleep van alle klussen vorig jaar en omdat de accu's deze winter vervangen moesten worden, moeten we nog een paar puntjes op de i zetten en gaan daarvoor eerst nog even naar Vreeswijk terug wanneer we eind maart, begin april uit Amersfoort vertrekken.

We hebben met een aantal bevriende schippers afgesproken om de reis tot Berlijn min of meer gezamenlijk te ondernemen en hebben als startpunt afgesproken 15 mei ten zuiden van Haren (Duitsland), noordelijk van de plek waar het Mittelland kanaal begint. We gaan dan begin mei weg uit Vreeswijk om op ons gemak via de Vecht, de Randmeren en verschillende kanalen naar het afgesproken punt te varen.

Tot 2013 moest je om naar Duitsland te gaan, tenzij je papieren hebt om over de Rijn te varen, helemaal via Groningen varen, de grens passeren en dan weer naar het zuiden om bij het Mittelland kanaal te komen. De opening van hetKoning Willem Alexander Kanaal (KWAK) bij Nieuw Dordrecht heeft voor met name de pleziervaart een groot verschil gemaakt. Dit 6 km lange kanaal maakt het mogelijk ter hoogte van Haren de grens te passeren en scheelt 55 km omvaren.
Gezien de afmetingen van 't Majeur moeten wij deze shortcut kunnen bevaren, het past echter zonder veel marge.
We gaan ervan uit dat het gaat lukken maar als er ook maar iets in de weg ligt zullen we alsnog moeten omvaren. We gaan het zien.

Via hetMittelland kanaal varen we rechtstreeks naar Berlijn, ongeveer 540 km vanaf Haren, dat gaat redelijk snel want het is een ruim kanaal en er zijn, verhoudingsgewijs, minder sluizen dan wij gewend zijn van onze vorige tochten door België , Frankrijk en zelfs in Nederland waar dagelijks meerdere sluizen gepasseerd moeten worden.

Onderweg hebben we dan ook nog wel tijd om langs de route een en ander te verkennen, zoals bijvoorbeeldHannover,Potsdam en Charlottenburg. Als we op deze, of andere, plekken meer tijd willen doorbrengen bewaren we dat voor de terugweg. We hebben namelijk afgesproken dat we begin juni een week in Berlijn kunnen afmeren aan hetMuseum Insel, hartje stad vlak bij de Alexander Platz. We willen daar wel op tijd zijn en kijken er nu al naar uit.
Na Berlijn zien we wel wat en waar we verder doen en of dat al dan niet gezamenlijk is.

Wij willen heel graag de merengebieden rond Berlijn en wat meer naar het noorden verkennen. We denken er een beetje aan om door te varen naar Frankfurt a/d Oder (op de Poolse grens) en willen op de terugweg een stuk rustiger varen.
Of we dezelfde weg terug varen, dan wel wat noordelijker van Oost naar West over de Weser en via Groningen het land weer inkomen, zien we dan wel.

We houden allemaal slagen om de arm en leggen onze planning nog niet vast, we zien wel wat we tegenkomen en leuk vinden.

Zoals het er nu naar uitziet gaan we, ook dit jaar, in oktober weer terug naar Amersfoort.
Het bevalt ons daar goed en uiteindelijk zijn we in de winter weer oppas opa en oma, iets waar we ons bij vertrek alweer op verheugen.

klik op de kaart voor vergroting

route 2017

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



pijl naar de top